Pengaruh Pengoperasian Wide-Body Aircraft Terhadap Kelancaran Arus Lalu Lintas Penerbangan di Makassar Air Traffic Service Center
Abstract
This study aims to obtain a description of whether there is an influence between the movement of wide-body aircraft both departure and arrival on flight delays as a measure of the smooth flow of flight traffic at the Makassar Air Traffic Service Center. The research concludes that there is a positive relationship between the operation of wide-body aircraft and flight delays of 0.870. The positive correlation indicates that the more wide-body aircraft operations, the flight delay will increase, which if there is an increase in flight delays, the smooth flow of flight traffic will decrease. The coefficient of determination is 75%, which means that the effect of the operation of wide-body aircraft on flight delays is 75% and the rest is determined by other factors not included in the research section. The equation obtained from the regression test is Y = -5,679 + 1,872 X. So, if the operation of wide-body aircraft increases by 1, the flight delay will increase by 1,872 at a constant of -5,679.
References
International Civil Aviation Organization, Annex 14, Volume I Aerodrome Desain and Operation, 8th Edition, Montreal : Secretary General,2018.
InternationalCivil Aviation Organizatiom, Doc 4444, 6thEdition, Montrea Secretary General, 2016
Sugiyono, Prof., Dr., Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung : CV Alfabeta, 2015, 2016, 2018
Siregar, Syofian, Ir., Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta : PT Fajar Interpratama Mandiri, 2017.
Rumani, D. D., & Tiarto. (2020). ENHANCE AIRLINES DEREGULATION TECHNIQUE COMMERCIAL AIR TRANSPORT SCHEDULE INDONESIA.11(7),
266–273. https://doi.org/10.34218/IJARET.1 1.7.2020.027

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Penulis yang menerbitkan dengan SPROCKET JOURNAL OF MECHANICAL ENGINEERING menyetujui ketentuan berikut :
- Penulis memegang hak cipta dan memberikan jurnal hak penerbitan pertama dengan karya yang dilisensikan secara bersamaan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Atribusi 4.0 . yang memungkinkan orang lain untuk berbagi karya tersebut dengan pengakuan atas kepengarangan karya dan penerbitan awal dalam jurnal ini.
- Penulis dapat membuat pengaturan kontraktual tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif atas versi jurnal yang diterbitkan dari suatu karya (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan atas penerbitan awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk mengunggah karya mereka secara daring (misalnya, di repositori institusi atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses penyerahan, karena hal ini dapat mengarah pada pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih banyak dari karya yang diterbitkan (Lihat Pengaruh Akses Terbuka ).