ANALISIS KARAKTER DAN MINAT BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS 7 SMP NEGERI 1 PARANGINAN
Abstract
The purpose of this study was to analyze the influence of student character and student learning interest on the mathematics learning outcomes of Grade 7 students at SMP Negeri 1 Paranginan, Humbang Hasundutan district. This study uses a quantitative approach with a survey method with a causal approach. The research sample was taken by 30 respondents. The findings obtained from this study are: 1) Student character has a positive effect on mathematics learning outcomes for Grade 7 students at SMP Negeri 1 Paranginan, Humbang Hasundutan district. This means that a positive student attitude in learning will lead to good learning outcomes, 2) Learning interest has a positive effect on Mathematics learning outcomes for Grade 7 students of SMP Negeri 1 Paranginan, Humbang Hasundutan district. This means that students' interest in learning will lead to good learning outcomes, 3) Student attitudes have a positive effect on interest in learning Mathematics for Grade 7 students of SMP Negeri 1 Paranginan, Humbang Hasundutan district.
References
Ginting, Sanhedrin. (2020). Hubungan Karakter Siswa di Era Milenial dengan Hasil Belajar Siswa kelas XI MIA 2 SMA Swasta GKPI Padang Bulan Medan. Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Universitas Darma Agung.
Haryati, Sri. (2017). Pendidikan Karakter dalam Kurikulum 2013. Jurnal FKIP UTM.
Hudiyono. (2012). Membangun Karakter Siswa. Surabaya: Erlangga
Purnama, Indah Mayang. (2016). Pengaruh Kecerdasan Emosional dan Minat Belajar terhadap Prestasi Belajar Matematika di SMA N Jakarta Selatan. Jurnal Universitas Indraprasta PGRI
Ratumanan, T. G. (2004). Belajara dan Pembelajaran. Semarang. Unesa University Press.
Riwahyudin, Arvi. (2015). Pengaruh Sikap Siswa dan Minat Belajar Siswa terhadap Hasil Belajar IPA Kelas V Sekolah Dasar di Kabupaten Lamandau. Jurnal Pendidikan Dasar.
Slameto. (2010). Belajar dan Faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta
Suyanto. (2012). Membangun Karakter Siswa. Surabaya: Erlangga
Syah, Muhubbin. 2007. Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Penulis yang menerbitkan karyanya ke jurnal ini setuju dengan persyaratan berikut:
Penulis menyimpan hak cipta dan memberikan hak penerbitan pertama kepada jurnal, dengan karya yang secara serentak dilisensikan di bawah Lisensi: Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 Internasional License yang memungkinkan orang lain membagikan karya dengan pengakuan penerbitan awal dan kepenulisan karya di jurnal ini.