ANALISIS KESULITAN MENYELESAIKAN SOAL PEMECAHAN MASALAH MATERI BANGUN RUANG SISI DATAR BERBASIS ETNOMATEMATIKA BENGKULU SELATAN
Abstract
This study aims to describe students’ difficulties in solving the problem of waking up flat side spaces. The type of research used in this study is qualitative descriptive. The instrument used in this study was the observation, tests, and interviews. The results of the study were obtained that: 1) Students are still in difficulty considering the formula and difficulty completing problems according to the procedure so students struggle with the concept and algorithm. 2) Students are still struggling in explaining the formula, determining the final answer, having difficulty in completing the formula for answers, and not being able to determine the high side of the fives in the form of a triangle so students still struggle with the concept, principles, and algorithm. 3) Students have difficulty determining the final answer, unable to understand the calculation of their contemporaries so students have difficulty with the principle and algorithms.
References
Annisa, A., Syamsuri, S., & ... (2021). Kesulitan Siswa dalam Proses Matematisasi Soal Cerita Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Wilangan: Jurnal Inovasi …, 2(2), 97–108. https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/wilangan/article/view/11700
Buyung, B., & Sumarli, S. (2021). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Berbasis Kemampuan Pemecahan Masalah. Variabel, 4(2), 61. https://doi.org/10.26737/var.v4i2.2722
Hidayat, T. (2019). Analisis Kesalahan Konsep Dan Kesalahan Prosedur Dalam Menyelesaikan Soal Bangun Ruang Sisi Datar. Jurnal Equation: Teori Dan Penelitian Pendidikan Matematika, 2(2), 105. https://doi.org/10.29300/equation.v2i2.2315
Istiani, A., & Hidayatulloh. (2017). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 129–135. https://proceedings.radenintan.ac.id/index.php/pspm/article/view/30
Khoirul, B., & Risma, A. (2020). Analisis Kesalahan dalam Menyelesaikan Soal Bangun Ruang Sisi Datar pada Siswa Kelas IX SMP di Kota Cimahi 1,2. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 3(5), 403–414. https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i5.403-414
Lutfiya, L., Sumardi, H., & Siagian, T. A. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMP Berdasarkan Langkah Penyelesaian Polya (Vol. 2).
Nadhifa, N., Maimunah, M., & Roza, Y. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. NUMERICAL: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 3(1), 63–76. https://doi.org/10.25217/numerical.v3i1.477
Naila, N., Indah, S., & Nurjaman, A. (2021). Analisis penyelesaian soal bangun ruang sisi datar dinilai dari kemampuan pemecahan masalah matematik siswa smp. 4(4), 931–940. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i4.931-940
Rahmadani.H, & Sumardi.H. (2019). Improving Students’ Problem Solving Capabilities Using Realistic Mathematics Approaches Improving Students’ Problem Solving Capabilities Using Realistic Mathematics Approaches Assisted by Clinometer Teaching Aids. Jurnal MathEducation Nusantara, 2(2), 143–149.
Siti, K., & Atiqoh, N. (2020). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Pemecahan Masalah Pada Materi Pokok Bangun Ruang Sisi Datar. July 2019. https://doi.org/10.15408/ajme.v1i1.11687
Susilowati ; Indriani A ; Kholidah N. (n.d.). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Materi Bangun Ruang Sisi Datar Pada Siswa Kelas VIII SMO Pancasila Dander Kabupaten Bojonegoro. 1–10.
Syahreza Fahlevi, M., Sylviana Zanthy, L., Siliwangi Bandung, I., Terusan Jenderal Sudirman, J., & Barat, J. (2020). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Uraian Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 3(4), 313–322. https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i4.313-322
Tenriawaru, A. (2022). Analisi Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Bangun Ruang Sisi Datar Pada Siswa Kelas IX SMP Negeri 4 Watampone. 1(2020), 142–151
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Penulis yang menerbitkan karyanya ke jurnal ini setuju dengan persyaratan berikut:
Penulis menyimpan hak cipta dan memberikan hak penerbitan pertama kepada jurnal, dengan karya yang secara serentak dilisensikan di bawah Lisensi: Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 Internasional License yang memungkinkan orang lain membagikan karya dengan pengakuan penerbitan awal dan kepenulisan karya di jurnal ini.